Blog

Met enige regelmaat schrijf ik een blog over wat me opvalt, raakt of boos maakt. Dat kan zijn nadat ik een bijeenkomst heb bijgewoond of ergens in een opdracht iets tegenkom. De blogs publiceer ik (ook) op deze pagina. Hieronder een overzicht van enkele blogs van de afgelopen jaren.

Jeugdzorg. Wat bedoel je? – Een tweewekelijkse podcast

Samen met Adri van Montfoort en René Peters maak ik met veel plezier deze tweewekelijkse podcast, met ondersteuning van Emke Luking-Geurtsen. De titel is gekozen, omdat ‘Wat bedoel je?’ gelezen kan worden als de vraag wat de bedoeling is van de jeugdzorg of van een beleidsmaatregel. En het kan een vraag zijn aan onszelf en … Lees verder …

Er valt meer te zeggen over werkdruk in de jeugdbescherming

Het zal jullie niet ontgaan zijn: de jeugdbescherming staakt. Mijn LinkedIn loopt vol met profielfoto’s die op “code zwart” staan. Er is ook nogal wat aan de hand, we halen er tegenwoordig zelfs de landelijke kranten mee. Ontevreden ouders en kinderen, een negatieve publieke opinie, organisaties die vrijwel failliet zijn en een minister en een … Lees verder …

Grondtonen van leren

Tijdens de coronapandemie begon ik samen met collega en professionele vriendin Marjan Besemer literatuur te lezen over verandering in organisaties en het leren en ontwikkelen van professionals. Uit deze literatuur haalden we lessen voor de jeugdhulp. Deze lessen delen we via LinkedIn met iedereen die er interesse in heeft. Als tweede maakten we een overzicht … Lees verder …

Een cultuur voor iedereen

Tijdens de coronapandemie begon ik samen met collega en professionele vriendin Marjan Besemer literatuur te lezen over verandering in organisaties en het leren en ontwikkelen van professionals. Uit deze literatuur haalden we lessen voor de jeugdhulp. Deze lessen delen we via LinkedIn met iedereen die er interesse in heeft. Het eerste boek was Een cultuur … Lees verder …

Samenwerken als een team rond een gezin

De afgelopen twee jaar kreeg ik de kans met collega Siska Fokkema jeugd- en gezinsprofessionals in de regio Amsterdam-Amstelland te ondersteunen bij het leren van en reflecteren op situaties in gezinnen waarin ze vastliepen. Dit vastlopen kan er verschillend uitzien: de inzet van allerlei hulp en interventies leidt niet tot vooruitgang, het lukt niet met … Lees verder …

Een beetje meer van Socrates

Wat maakt vragen stellen toch zo moeilijk? Sinds een tijdje oefen ik er bewust mee: meer vragen stellen in gesprekken. Maar dat valt niet mee. Vaker wel dan niet vind ik dat het in een gesprek weer niet helemaal gelukt is. Ik betrap mezelf er regelmatig op vooral te willen zenden: hoe ik tegen de … Lees verder …

Ketenbreed leren van casuïstiek: beter worden in het vak

“Mijn grootste probleem is boos worden. Dan ga ik dingen zeggen die ik niet meen. Ze hadden me misschien beter moeten helpen toen ik vijf was. Toen de problemen nog niet zo groot waren (jongen, 11 jaar).” “Eigenlijk had het consultatiebureau vandaag bij deze leersessie aanwezig moeten zijn. Zij hadden al oog moeten hebben voor … Lees verder …

Beleid én klinisch werk: en-en in plaats van of-of

De afgelopen maanden interviewde ik in opdracht van de NVO orthopedagogen die een diversiteit aan functies en taken uitvoeren. Ik voerde uitgebreide gesprekken met hen over het vak, de taken die ze uitvoeren, hoe ze zich daarbinnen ontwikkelen, hoe ze hun vakkennis bijhouden, welke waarde ‘orthopedagoog-zijn’ voor hen heeft en wat ze de kern van … Lees verder …

Gedachten bij ‘De verhuizing van de verzorgingsstaat’

Het is al een tijdje uit en de presentatie vorig jaar september gaf de nodige beroering: De verhuizing van de verzorgingsstaat. Over hoe de overheid nabij komt. Het boek is een verslag van een meerjarig onderzoek door de Universiteit voor Humanistiek en de Universiteit van Amsterdam naar de gevolgen van de decentralisaties. Ik las recent … Lees verder …

Veranderen als tweede vak

Hoe vaak gebeurt het niet dat iemand een goed inhoudelijk verhaal vertelt, duidelijk vanuit voldoende expertise, en dat het toch niet aankomt bij het publiek. Of dat je de wetenschappelijke kennis aan je zijde hebt, maar anderen vinden je idee of plan helemaal niets. Herkenbaar? Het overkwam mij regelmatig: dat mijn inhoudelijke kennis onvoldoende bleek … Lees verder …